Darren Hamlin Foto & Film Photography Are Sweden-3-2

Mullfjällsstationen

Friluftsledarkurserna hålls huvudsakligen vid Mullfjällsstationen, Jämtland, Duved

Mullfjällstationen är en fjällanläggning som ägs av Scouterna. Stationen har rum med plats för 2-6 personer och rymmer totalt 30 personer och har bland annat bastu och torkrum.  Med dess läge på Mullfjällets västra fot och 3 km norr om Duved. Är platsen perfekt för att ta tåget till samtidigt som man har fjället som granne.

Anläggningen byggdes 1952 av Sveriges Scoutförbund. Ambitionen då var att skapa ett centrum för vinterutbildningen av ledare och dessutom möjliggöra förläggning av scoutgrupper, som önskade bedriva vinterscouting. Därför är det extra passande att vi idag bedriver vår kursverksamhet med stationen som utgångspunkt och håller där med arvet i liv.