lägerplats

Friluftsledarkurs Vinterfjäll

Friluftsledarkurs Vinterfjäll är en fördjupande utbildning i friluftsliv och ledarskap knutet till friluftslivet på vinterfjället.

Kursen är uppdelad på två kursveckor och arrangeras av Scouternas Folkhögskola.

Vinterfjäll del 1 arrangeras jämna år och Vinterfjäll 2 arrangeras udda år.

I kurserna ingår mat, logi, gemensam utrustning. (såsom tält, kök, fjällsäkerhetsutrustning)

Vinterfjäll del 1

Kursbeskrivning

Denna kurs riktar sig främst till dig som vill utveckla ditt ledarskap och förmåga att leda en grupp i fjällmiljö vintertid. Vinterfjäll Del 1 är en kompletterande kurs till Friluftsledarkurs Sommarfjäll. Med fokus på kunskapsinhämtning som ger deltagaren den nödvändigaste kunskapen och säkerhetstänk för leda en grupp vintertid. Utbildningen innehåller även friluftsteknik kopplat till vinterfjället. Även de som vill utveckla sina personliga färdigheter i friluftskunskap har vinning av kursen.

Kursveckan innehåller teoretiska delar inomhus och teoretiska/ praktiska kursmoment  i fjällmiljö där upplevelsebaserad inlärning tillämpas. Majoriteten av kursveckan tillbringas utomhus där övernattningsmoment på kalfjället förkommer.

Fåtal kurspass sker online före kursveckan.

Kursinnehåll

Kursen bygger delar av fjälledarnormen som är utfärdad av Fjällsäkerhetsrådets för Fjälledare. Totalt 40 utbildningstimmar. Timmarna och innehållet kan variera något för olika kurstillfällen. Kursdagarna långa och intensiva med kvällsarbete.

Förstahjälpen, ink. kylskador    4 tim Snö och lavinkunskap 3 tim
Utrustning 6 tim Lägerplats, Bivack, och Nödbivack 8 tim
Ledarskap och kunskapsvägledning 3 tim Fjällräddning 1 tim
Orientering och förflyttning 5 tim Sambandstjänst 1 tim
Väder 2 tim Naturvård 2 tim
Fysisk prestationsförmåga 3 tim Rättsliga aspekter 1 tim

Behörighet

Önskvärt att genomfört någon ledarutbildning inom Scouterna eller annan organisation.

Bör ha genomfört kursen Sommarfjäll del 1. (rekommenderas)

Skall:

• Ha en god kondition för att kunna färdas på turskidor  i kuperad terräng med tung packning.
  • Ha god erfarenhet av turskidor/ längdskidor, vana av turer med minst dagsturspackning.

Detta för att få en givande och lärorik kurs och kunna lägga fokus på kursmomenten.

Antagning

För att få till en god sammansättning av deltagare till kursen så kommer ett urval av ansökningarna att genomföras. Syftet med att genomföra ett urval är i första hand för att upprätthålla en god säkerhet när vi genomför tur på fjället. I andra hand är det för att uppnå en god utbildningsmiljö där utbyte av erfarenhet och dialog fördjupar lärandet.

Urvalet genomförs av kursteamet som en sammanvägd bedömning av varje ansökning utifrån kompetens, erfarenhet och förmåga till färder i fjällmiljön under vintertid.

Vinterfjäll del 2

Kursbeskrivning

Huvudfokuset under kursen läggs på att sätta kunskaper och erfarenheter från del 1 i praktisk användning. Detta görs i upplevelsebaserade utövanden och scenarion. Med utgångspunkten att skapa en befäst färdighet i sin personliga förmåga på fjället och på ett tryggt sätt kunna hantera de vanligaste problem som kan uppstå i fjällmiljö vintertid. Samt få erfarenhet av att leda en grupp i fjällmiljö vintertid.

Under kursveckan tillbringar deltagaren huvuddelen av veckan på kalfjället med ett par nätter utomhus. Teoretiska delar inomhus förekommer.

Flertalet kurspass och planering sker utanför kursveckan på distans.

Kursinnehåll

Kursen bygger delar av fjälledarnormen som är utfärdad av Fjällsäkerhetsrådets för Fjälledare. Timmarna och innehållet kan variera något för olika kurstillfällen.

• Tur och säkerhetsplanering
  • Praktisk genomförande av planerade turer
  • Ledarskap/ Leda en grupp i fjällmiljö
  • Iskunskap och livräddning ur vak

Behörighet

Bör ha genomfört kursen Sommarfjäll del 1. (rekommenderas)

Skall:

• Genomfört Vinterfjäll del 1
  • Ha en god kondition för att kunna färdas i kuperad terräng med tung packning.

Antagning

För att antas till denna kurs behöver den sökande klarat alla kursmomenten i Vinterfjäll del 1 och anses bli lämpad/ redo att leda en grupp vintertid i fjällmiljö.