Ren2 Blåhammarfjället (3)

Friluftsledarkurs Sommarfjäll

Friluftsledarkurs Sommarfjäll är en fördjupande utbildning i friluftsliv och ledarskap knutet till friluftslivet på fjället under barmarkssäsongen.

Kursen är uppdelad på två kursveckor och arrangeras av Scouternas Folkhögskola.

Sommarfjäll del 1 arrangeras udda år och Sommarfjäll 2 arrangeras jämna år.

I kurserna ingår mat, logi, gemensam utrustning. (såsom tält, kök, fjällsäkerhetsutrustning)

Sommarfjäll del 1

Kursbeskrivning

Denna kurs riktar sig främst till dig som vill utveckla ditt ledarskap och förmåga att leda en grupp i fjällmiljö under barmarkssäsongen. Fokus ligger på kunskapsinhämtning som ger deltagaren den nödvändigaste kunskapen och säkerhetstänk för leda en grupp sommartid. Utbildningen innehåller även friluftsteknik kopplat till barmarksfjället. Även de som vill utveckla sina personliga färdigheter i friluftskunskap har vinning av kursen.

Kursveckan innehåller teoretiska delar inomhus och teoretiska/ praktiska kursmoment  i fjällmiljö där upplevelsebaserad inlärning tillämpas. Majoriteten av kursveckan tillbringas utomhus där övernattningsmoment på kalfjället förkommer.

Fåtal kurspass sker online före kursveckan

Kursinnehåll

Kursen bygger delar av fjälledarnormen som är utfärdad av Fjällsäkerhetsrådets för Fjälledare. Totalt 43 utbildningstimmar. Timmarna och innehållet kan variera något för olika kurstillfällen. Kursdagarna långa och intensiva med kvällsarbete.

Förstahjälpen  5 tim Strömmande vatten 2 tim
Utrustning 5 tim Lägerplats, Bivack, och Nödbivack 4 tim
Ledarskap och kunskapsvägledning 9 tim Sambandstjänst 1 tim
Orientering och förflyttning 6 tim Naturvård 4 tim
Väder 2 tim Rättsliga aspekter 2 tim
Fysisk prestationsförmåga 3 tim

Behörighet

Önskvärt att genomfört någon ledarutbildning inom Scouterna eller annan organisation.

Bör ha tidigare erfarenhet av att vandra i fjällmiljö i ett privatsällskap/ på egenhand.

Skall ha en god kondition för att kunna vandra i kuperad terräng med tung packning.

Detta för att få en givande och lärorik kurs och kunna lägga fokus på kursmomenten.

Antagning

För att få till en god sammansättning av deltagare till kursen så kommer ett urval av ansökningarna att genomföras. Syftet med att genomföra ett urval är i första hand för att upprätthålla en god säkerhet när vi genomför tur på fjället. I andra hand är det för att uppnå en god utbildningsmiljö där utbyte av erfarenhet och dialog fördjupar lärandet.

Urvalet genomförs av kursteamet som en sammanvägd bedömning av varje ansökning utifrån kompetens, erfarenhet och förmåga till färder i fjällmiljön under sommartid.

”Genomgående gediget utformad kurs, med lärorika och inspirerande teoretiska och praktiska pass. Toppklass, enkelt uttryckt.”

Elisabet, deltagare 2023

Sommarfjäll del 2

Kursbeskrivning

Huvudfokuset under kursen läggs på att sätta kunskaper och erfarenheter från del 1 i praktisk användning. Detta görs i upplevelsebaserade utövanden och scenarion. Med utgångspunkten att skapa en befäst färdighet i sin personliga förmåga på fjället och på ett tryggt sätt kunna hantera de vanligaste problem som kan uppstå i fjällmiljö under barmarkssäsongen. Samt få erfarenhet av att leda en grupp i fjällmiljö sommartid.

Under kursveckan tillbringar deltagaren huvuddelen av veckan på kalfjället med ett par nätter utomhus. Teoretiska delar inomhus förekommer.

Flertalet kurspass och planering sker utanför kursveckan på distans.

Kursinnehåll

Kursen bygger delar av fjälledarnormen som är utfärdad av Fjällsäkerhetsrådets för Fjälledare. Timmarna och innehållet kan variera något för olika kurstillfällen.

• Tur och säkerhetsplanering
  • Praktisk genomförande av planerade turer
  • Ledarskap/ Leda en grupp i fjällmiljö
  • Strömmande vatten
  • Fjällräddning

Behörighet

Skall:

• Genomfört Sommarfjäll del 1
  • Ha en god kondition för att kunna vandra i kuperad terräng med tung packning.

Antagning

För att antas till denna kurs behöver den sökande klarat alla kursmomenten i Sommarfjäll del 1 och anses bli lämpad/ redo att leda en grupp under barmarkssäsongen i fjällmiljö.